Ask nedir? Askn yuzyllardan beri tanm yaplmaya calslr. Yalnz yazarlar, sairler, bilim adamlar degil, belki her yeni ask cift de kendilerince yeni bir tanm getirmeye calsrlar. Bu , askn herkes icin ayn olmadgn, zamana ve kisilere gore degisen bir duygu oldugunu gosterir. Ama yine de askn degismeyen, evrensel bir yonu de vardr. Bu, iki insan arasnda derin ve kalc bir iliskinin kurulmasdr. Hayatnn su ya da bu doneminde herkesin tatms oldugu bir duygudur bu: iki insan baksrlar ve birbirlerine cekildiklerini hissederler. Ask, rastlantsal ve kars konulmazdr. Ask olan insan, ask olmaya karar verdigi icin yapmaz bunu; hatta baslangcta cok derin bir iliskiye bile girmeyi beklemiyordur . Ask, planlanmams, irade ds gelisen bir duygusal harekettir. Eski mitolojiye gore, ask olmak insann bilincini, iradesini ve yarglama yetisini askya alr: ask tanrs okunu atar ve insan iflah olmaz bir sevdaya duser.Hemen butun toplumlarda, daha cok kucuk yaslarda cocuklara insan yasamnn bir amacnn da evlenmek, sevmek ve sevilmek oldugu ogretilir. Cevrelerinde herkes evlilikten, buyuk asklardan, erkek-kadn iliskilerinden soz etmektedir. Ergenlik cagna geldiklerinde cocuklarn kafalar ask ve sevgi hakknda bir ygn basmakalp dusunceyle dolmustur bile. Ilk genclik cagnn atesiyle, daha ask olmadan ask hakknda dusunmeye baslarlar. Bir cok genc, karslastklar vakit "gercek ask" tanyp tanyamayacaklarn merak ederler. Oysa boyle bir merak yersizdir, cunku herkes kendi basna geldiginde boylesine benzersiz bir duyguyu hemen ayrt edebilecektir. Bununla birlikte, askn hedefini bulamadg da olur: insan siddetli bir ask olma arzusu tasdg, icini yakc bir sevda duygusu kapladg halde bir turlu uygun bir sevgili bulamaz. Hic bir es aday, kars cinsten hic bir kimse, icindeki kavurucu duyguya denk dusmemektedir. Bu durumdaki insanlar cogu zaman ask ideallestirirler; ideal bir sevgili pesinde kostuklar icin, gercekle bir turlu uzlasamazlar. Unlu filozof Eflatun'un "Solen" adl yaptnda soyle bir efsane yer alr: insanlar baslangcta kure biciminde yaratklardr ve oylesine becerikli, zeki, enerjik ve yasam doludurlar ki, tanrlar kendilerini tehdit altnda hissederler. Bu tehlikeden korunmak icin bu kure bicimindeki insanlar ortadan ikiye bolerler; insann baslangctaki butunlugu kaybolur, biri disi biri erkek olmak uzere iki tane yarm varlk ckar ortaya. Bundan boyle bu yaratklar hep yeniden butunlesmeye, disi ile erkegi birlestirmege cabalarlar; ve butun enerjilerini de bu butunlesme cabasnda harcayp tukettiklerinden oturu de tanrlar icin bir tehlike olusturmaktan ckarlar. Bu , askla ilgili iki dogruyu dile getirmektedir: birincisi, askn insanlara bir butunluk kazandrdgdr. Ask, insanlar yarmlktan kurtarrken, onlara yalnzken sahip olamayacaklar bir snrszlk ve tamamlanmslk duygusu vermektedir. Ama ayn zamanda, bu butunlesme insanlarn kendilerini harcamalarna tukenmelerine mal olmaktadr. Ask olan insanlar her turlu ihtiyat elden braktklar, serveti ve baska alanlardaki basarlar bir yana ittikleri icin sonucta mutlaka zararl ckmaktadrlar. Kuskusuz, butun geleneksel oykuler gibi bunun da anlattklar da mutlak olarak kabul edilemez. Buyuk asklar yasadklar halde yasamlarnn diger alanlarnda da verimli olabilmis kisiler oldugu gibi, srf asksz kalmaktan oturu ksrlga ve basarszlga mahkum olmus kisiler de vardr. Belki soylenebilecek tek sey, askn oyle hafif ve iz brakmadan gecen bir deney olmadg, sevdaya dusen kisinin her turlu sonuca katlanmak zorunda oldugudur.