Android Kullanıcılarının ‘Gizliliği’ İçin Büyük Adım

Epiclife

Member
Zımnilik, şu anda tahminen de en epey gereksinimimiz olan şeylerden birisi. Kullandığım akıllı telefonlar ve bilgisayarlar, toplumsal medyalar ve başka uygulamaların topladığı bilgiler niçiniyle bir epeyce insanın saklılığı, onlar farkında bile olmadan ihlal ediliyor.

Apple bu hususta iOS 14’ten beri yeni düzenlemeler getiriyordu lakin Android cephesi, ufak tefek değişiklikler haricinde rastgele bir adım atmamıştı. Bugün Google tarafınca açıklananlara göre şirket, kullanıcılarının şahsi bilgilerinin saklılığı için yeni bir sisteme geçecek.

Privacy Sandbox projesi ile kullanıcıların saklılığı koruncak



Android’in Güvenlik ve Saklılık kısmının lideri olan Anthony Chevez, Android kullanıcılarının kapalılığını müdafaasını sağlamak için yeni bir proje üzerinde çalıştıklarını duyurdu. Privacy Sandbox Project ismi verilen bu sistem, 3. parti uygulamaların ve sitelerin kullanıcılar hakkında asgarî seviyede bilgi toplamasına müsaade verecek ve çerezlerin kullanım maksatlarını kökten değiştirecek.

bir epeyce uygulama ve internet sitesi farklı farklı çerezler kullanarak kullanıcılardan farklı ayrıntıları topluyordu. Bu sistemin önüne geçmeye hedefleyen Google, kullanıcılardan istenen çerezleri gözden geçirecek ve çerezleri takip edecek bir sistem geliştirerek kullanıcılarının kapalılığını koruyacağını deklare etti.

3. parti sitelerin ve uygulamaların kullandığı çerezlerin büyük bir kısmı kullanıcıların şifreleri, IP adresleri, MAC ayrıntıları üzere değerli ayrıntıları depoluyordu. Bu çerezlerin ele geçirilmesi durumunda ise kullanıcıların aygıtları hacklenebiliyor ve bütün şahsi ayrıntıları internete sızabiliyordu.

Pekala bu yeni sistem nasıl çalışacak?


2019’dan beri Google tarafınca geliştirilen Privacy Sandbox sistemi, bu çerezleri tek bir yerde depoluyor ve çerezin nereden geldiğini denetim ediyor. Yapılan bu denetimin akabinde inançlı olan çerezler sandbox’ın içine kabul ediliyor. Sandbox, çerezlere kendini güya gerçek bir telefonmuş üzere tanıtıyor ve bu sayede asıl işletim sistemini ve aygıtı koruyor.

Kullanıcılar Privacy Sandbox ortasında oluşturdukları Advertising ID (Reklam kimliği) yardımıyla şahsi ayrıntılarını girmeden farklı isimler ve bilgiler kullanarak kendi kapalılıklarını koruyabiliyor. Bu sayede hem şirketler problemsiz bir biçimde çerezlerini toplamış oluyor tıpkı vakitte kullanıcıların gizlilikleri hakkında endişelenmesine gerek kalmıyor.

Chevez, 2022 yılının sonuna hakikat bu sistemi kullanıcılarla birlikte test etmeye başlayacaklarını deklare etti. Şayet testler olumlu sonuç verirse 2023 yılının 3. çeyreğinde yeni Android sürümü ile bu özelliği bakılırsabiliriz.
 
Üst